Water Lilies Garden to Go #1

על זמני וקבוע – גינת חבצלות מים בשכונת שפירא | ספטמבר 2010
בשכונת שפירא 2010 צצו לפתע חורשות זיתים. העיריה העמידה את חורשות הזיתים החדשות במקום בו היא פינתה מבנים ומחסנים ורכוש של תושבים שלדבריה תפסו חזקה על שטח ציבורי. הזיתים שנתלשו ממקום אחד הועמדו במקום אחר, ממנו נתלשו אחרים. חורשות הזיתיים הוכרזו כזמניות וכשטחי ציבור פתוחים (שצ"פים). חורשות אלו משמשות לא פעם אמצעי לתפיסה מחדש של שטח עלידי הרשויות. תכונתיו של עץ הזית המאפשרות העתקה עומדות אל מול האיקוניות שלו כסמל מקומי לשורשיות וולקשר עם המקום.
חורשות הזיתים הם גן זמני.
בסוכות 2010 הוצבה העבודה Water Lilies Garden To Go#1 בשכונת שפירא, תל אביב. המיכלים, בהם חבצלות המים, תוכננו לעמוד במרכזה של אחת מאותן חורשות הזיתים הזמניות שהעירייה מעמידה.
העל-זמני הוא בבסיס ההוויה של הגן. בין מרכיבי הגן הקבועים, שאינם ניתנים להזזה, נמצאות בריכות מים ובתוכן חבצלות המים. אלו היו מאז ומתמיד גולת הכותרת של הגן ומרכזו. ניוד גינת חבצלות המים הוא דיסוננס. צורם כמו ניוד חורשת זיתים. אלא שניידותם של עצי הזית הייתה לטבעית בעיננו, הפכה לעניין שבשגרה.Garden To Go לקחת גן וללכת.
המיכלים המשומשים זרוקים ומפוזרים ברחבי העיר ומשמשים פעמים רבות לאיסוף מי מזגנים. הבריכות הקטנות, עם הטחב והירוקת, הופכות את החלל סביבן לגן. כך נוצרות להן גינות מים קטנות, ניידות וזמניות. אלו הופכים להיות מרכזו של הגן הנייד
במגרש הריק במרכז שכונת שפירא מעמת המיצב Water Lilies Garden To Go#1 בין הזמני לקבוע, בין הגבוה לנמוך ובין הנדיר ליומיומי.
 

water lilies garden to go 2

 

figure 3 - Shapira_edited

water lilies garden to go 5

water lilies garden to go 4